érdekesztétika

reklámkritika, a szép és a jó felfedezése, a rossz leleplezése, reklám és kreatív elemzés, alázás. méltatás. vonal és kör.

témák

bbc (2) brit (4) carnation (4) coca cola (2) coke (2) cseh (2) dreher (2) foci (2) grafikusok (6) honlap (12) jwt (2) kampány (3) közigazgatás (5) lengyel (2) magyar (8) microsoft (2) ogilvy (2) reklámfilm (2) siemens (2) spanyol (2) tehetség (3) turizmus (3) tv (4) video (6) weber shandwick (2)

Utolsó kommentek

Csúfos magyar Häagen-Dazs kampány

2008.07.14. 22:38 vonal

Nem szép dolog egy totálisan megbukott kampányt tovább alázni, de nagyon érdekes tanulságokat hozott a Häagen-Dazs super premium jégkrém gerillakampány ötlete és lefolyása.

A Kreatív Online oldalán értesültünk a "gerillaakcióról", amely szerint a kampányt lebonyolító marketingügynökség azt találta ki, hogy a városban mindenfelé kiragasztanak "umlautokat" (a Häagen-Dazs umlautos a betüje adta ugye az ötletet), utcatáblákra, köztéri feliratokra. Utánanéztünk, hogyan is kivitelezték az ötletet. Nem tudjuk, hogy a magyar kreatív fejekből pattant-e ki, vagy más országban már bevált receptet vettek át, mindenesetre az ötlet túl egyszerű, túl sok gondolkodást nem igényelhetett.

Ennek ellenére el tudom képzelni, hogy akár jól is lehetett volna kivitelezni. Talán az ország általános hangulatához nem passzol éppen - szomorú, hogy ilyesmit is figyelembe kell venni - mindenesetre az összeragasztgatott utcatáblákat nem fogadta a közönség tréfás kedvvel. Beláthatjuk, nem igazán pozitívak az emberek a street art tekintetében, ezért ezt is érdemes lett volna átgondolni. A legnagyobb hibát a kampánytervezők a megvalósítás hihetetlen igénytelenségével követték el, pedig még egy blogot is létrehoztak, ami teljesen átlagos és sablonos, nulla összeget költöttek rá. Összességében munkájukkal a Häagen-Dazsnak olyan negatív kampányt sikerült összehozniuk, hogy még aki szeretettel és rajongással fogyasztotta a minőségi jégkrémgyártó termékeit, annál is negatívan csapódott le, feltéve persze, ha egyáltalán hallott róla. Utóbbi mindenki szerencséjére nem túl valószínű, mivel annyira ügyetlenül tervezték meg a kampányt, hogy nem sikerült elegendő helyre kitenniük az igénytelen pöttyeiket, így amellett, hogy egy rakás embert felbosszantottak, a legtöbben azt se tudták, miről van szó. 

Azért azt még érdemes elmondani, hogy egy "super premium" jégkrém ismertségét akarták ezzel a módszerrel növelni. Az egész tehát az ügyetlen gerilla kampány magasiskolája, ennél tényleg sokkal többet ért volna egy "szép kép" a termékről, vagy esetleg valami jól bevált vonalkódbeküldős játék. Persze ettől még kitalálhatják, hogy sikeres volt, hiszen beszélnek róla...

18 komment · 1 trackback

Címkék: haagen dazs jégkrém kampány weber shandwick

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesztetika.blog.hu/api/trackback/id/tr57568413

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem tilos az Ä 2008.07.22. 10:12:35

Kedves kommentelőinknek üzenjükSzeväsztok!  

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Winston007 2008.07.15. 17:23:09

Olyan jo gerillak voltak, hogy nem is vettem eszre.....:)

trgrmnka 2008.07.19. 01:19:09

fejlemeny:
bkvfigyelo.blog.hu/2008/07/18/lefuleltek_a_h_agen_dazs_matricazojat
a kampany negativ hatasa materializalodik. szuper-premium weber-shandwick monnyon le!

suo tempore 2008.07.19. 15:15:07

bebukott mutatvány...kínos

vonal 2008.07.22. 14:28:15

úgy tűnik nem megy az önkritika, és a negatív eredmény láttán valami más/jobb ötlet bevetése. de valaki biztosan nagyon jól szórakozik és nagyon büszke magára. szegény hagendazs...

vasgárgya · http://www.designspotter.com/ 2008.07.22. 14:43:09

Legutóbbi külföldi utazásom során betértem pont egy hivatalos fagyizóba vagy jégkrémezőbe, és teljesen megdöbbentő hogy egy ilyen igénytelen, és színvonaltalan kampánnyal áll elő itthon ez a márka. Ne értse senki félre nem a kreativitást vitatom, hanem azt hogy a helyes módot választották-e a közönség megszólítására. Ha olcsó módszerekkel akarnak ismertséget szerezni, akkor pont azokat fogják megtalálni vásárlóknak. Ezzel hétköznapi emberek is szuper-premiumnak érezhetik, vagy a márka silányodik le. Szóval engem nem győzött meg, inkább a kedvemet is elvette.

Alex_79 2008.07.30. 17:10:07

Szerintem a nagy kreatív elme kitalálta, hogy milyen divat ez mostanában és csináljunk mi is egy ilyet!!! :)))

tamáss 2008.07.30. 20:29:02

Most komolyan, ezt üzenitek:

umlaut.blog.hu/2008/07/22/kedves_kommenteloinknek_uzenjuk

Akkor már inkább semmit se kellett volna, röhej ez na..

satan 2008.07.31. 08:23:38

a szarosok leszedtek az elsorol a linket, mar nekik is cikilettt vajh? Menteni probaljak az irhajukat, hahaha. csucs-szuper-premium-hazugsag.

Leeroy of SMV Design 2008.08.05. 20:17:58

Ennek a hiperszuperprémium jégkrémnek vajon hogyé' mérik "kilóját", amikoris egy másik, nemprémium (plakáton, normális módon) reklámozott márkának dobozáért (a számomra szintén horrorisztikus) 1.500 ft körüli összeget kérnek?

vérgáz_esztétika 2008.08.09. 16:25:33

Minő mázli hogy a Kreatív linkelte ezt a cikket, így már van aki olvassa ezt a blogot... :)

"Az egész tehát az ügyetlen gerilla kampány magasiskolája, ennél tényleg sokkal többet ért volna egy "szép kép" a termékről, vagy esetleg valami jól bevált vonalkódbeküldős játék." Ebből csak az jön le, hogy annak aki a cikket írta, valószínűleg lövése sincs a marketinghez, kb. 20 évvel ezelőtti sablonokban gondolkodik. Ezek után nemcsoda hogy beszop egy fotosoppra épülő kampányt... :D Ehhez csak gratulálni tudok...

gabor 2008.08.10. 20:55:42

most komolyan el akarják hitetni, hogy fotosopp kampány volt? dehát egyértelműen voltak ilyen feliratok, még ha le is kaparták őket. egyébként is nem mindegy?

vonal 2008.08.10. 21:13:23

válasz vérgáz_esztétika kommentjére:
jó hír, hogy a blogstatisztikánkhoz van hozzáférésed és nyomon tudod követni hányan olvassák. egyébként tényleg nagyon beletapostál ezzel a lelkünkbe, lehet, hogy le is ugrunk emiatt az üzenet miatt egy hídról.

ami marketing szakmai felvetésedet illeti, azon kívül, hogy mindketten (és rossz hírem van: még sokan) tudjuk, hogy nem csak fotosopban lettek gyártva ilyen pöttyök különböző táblákra, azon kívül ugye azt is tudjuk, hogy a marketing lényege nem az eszköz (ami akár egy fotosoppal manipulált kép vagy valós utcai tábla stb.), hanem az üzenet és a módszer. A marketing eredménye pedig kétséget kizáróan az, hogy az üzenet messzemenően félrecsúszott, balul sült el, egy prémiumkategóriás terméket ráadásul egy finom jégkrémet kínos, negatív élményekkel kapcsolt össze virusmarketing, óriástréfa-átvágás ide vagy oda. Ez nem a mi szubjektív véleményünk és nem csak mi gondoljuk így, ahogy ezt nyilvánvalóan észre is vették a készítők.
üdv,
ÉE

Potoczky Gábor 2008.08.11. 12:59:19

Kedves Vonal!
A Kreatívtól linkelődtem ide, és függetlenül a pöttyözéstől, nem pöttyözéstől, mivel az egész fagylaltos történet igazából már (stílusos jelzővel szólva) hidegen hagy, inkább egy ettől független dolgot kérdeznék Tőled. Nem kell nyilvánosan válaszolnod, ha nem akarsz, de érdekelne a dolog. Az előző, Vérgáz Esztétikára reagáló bejegyzésed keltette fel az érdeklődésemet, ami csak fokozódott, miután kicsit körbenéztem a blogon. Csak azt szeretném tudni, személyes vagy céges problémád van a Weber Shandwickkel? Csak mert a velük kapcsolatos megjegyzéseid meglehetősen piszkálódóak, arról nem is beszélve, hogy egymás után három témában rontottál nekik: Häagen Dazs, WS honlap, de a biztonság kedvéért még alázod őket a McCann felől is. Bevallom, a trigger a McCann volt, őket elég jól ismerem, sem a WS-ről, sem a HD-ról nem sokat tudok, de ez így első blikkre kicsit túl soknak tűnt egyszerre... Ezt a McCann nem érdemli meg, biztosan mondhatom, és ha vele ez a helyzet, gondolom megérted, ha kétségbe vonom a pártatlanságodat ezek után a másik két esetben is.
Ha válaszolsz, köszönöm, ha nem, legalább elmondhattam:
Tisztelettel:
Gábor

Winston007 2008.08.11. 19:25:30

Kedves Potoczky-Vergaz,

uristen mekkorra gaz van mar van itt, valakik a magyar benyalos-mosolygos stilus helyett, kritizalni mernek dolgokat. Felhaborito. Hiszen ez oszinteseg! Es meg le is merik irni. Es eszunkbe se jutna, hogy xy ceg meg yx ceg tenyleg rossz dolgokat csinalt. Nem , mi csak gyuloletben es utalatban tudunk gondolkodni! Biztos bajuk van a ceggel! Ha megnezed a hozzaszolasokat, tobb "nagy guru" ceg kapott mar itt az osztasbol. Lehet, hogy ez szokatlan, de ideje lenne megszokni. Ezert vannak a blogok, meg a velemenynyilvanitas meg a szolas szabadsag. A Haagen Dazs kampany umlauttal vagy anelkul meg annyira szanalmas volt, hogy nem igaz. Igazi marketing ZSkategoria:)

vonal 2008.08.11. 23:24:35

Kedves Potoczky Gábor,
köszönöm a kérdésedet, természetesen tudok válaszolni nyilvánosan: semmi bajom egyáltalán a Weber Shandwick-kel és McCann-nel sem, tisztelem mindkettőt ezért is írtunk róluk a blogban mert értetlenül álltunk azelőtt miért van ilyen igénytelen weboldaluk. Ezek szakmai/személyes kritikák a blog viszonylag szabad stílusú műfajában, egyáltalán nem személyes érzéseket fejez ki. Ha megnézed más cégekről is írunk, akár több, mint háromszor is. A téma valahogy adta magát, megláttuk az igénytelen weblapot (www.webershandwick.hu), aztán körülnéztünk és láttuk, hogy a McCann is megérdemel egy kritikát kizárólag magyar nyelvű honlapját kritizáltuk nem magát a céget és tevékenységét, közben pedig hallottunk a kampányról.

Szerintem egyéként egyre érdekesebb a Häagen Dazs történet, mind szakmailag, mind a készítők kétségbeesettnek tűnő, támadó-védekező utólagos kommunikációja miatt is.

Potoczky Gábor 2008.08.12. 13:35:07

Kedves Vonal,
köszönöm a választ, teljesen korrekt volt. Csak hogy értsd: nekem nem azzal volt bajom, hogy mit írtal, hanem az "alázó" stílussal.
Én a HD sztorit nem találom annyira érdekfeszítőnek, nyilván belülről Ti másképpen látjátok. Azt sem értem, mitől lenne ez egyre érdekesebb szakmailag? Ez még (ál)gerillakampánynak is kicsi volt, azt a három sort sem éri meg, amit most leírok róla. Utólagos támadó-védekező kommunikációjuk meg sincsen, leginkább semmilyen sincsen, legalábbis az utolsó, amit én találtam, az a már említett Kreatívos cikk volt. Viszont abban elég korrektnek tűnt a PR-os nyilatkozó. Vagy félreértem és Benneteket támadtak valamivel?

vonal 2008.08.12. 19:23:42

Kedves Gábor,
Nem támadtak bennünket. A gerilla kampányokat manapság félreértelmezik a hazai ügynökségek, az ugye nem elég a gerilla kampányhoz, ha beszélnek az adott dologról tökmindegy negatívan vagy pozitívan. Sőt az sem, hogy esetleg tudatosul minél több emberben, hogy mi az a márka, vagy, hogy az a betün van két pont akkor közelebb kerül a Häagen Dazs fura elnevezéséhez és majd többször jut eszébe stb. Az ilyen kampány szerintem akkor várik a márka javára legalábbis ebben az esetben, ha az üzenet pozitív vagy legalábbis semleges.
Az alázásra nem tudok mit mondani, ilyen stílust választottam ebben a blogban, ha megnézed minden nekem nem tetsző kampányt hasonló "bunkó" stílusban kritizálok/fikázok.

Végül szerintem azért érdekes ez a sztori, mert egy újabb rosszul értelmezett, rosszul használt gerilla kampányt látok és kíváncsivá tesz, mint rossz példa (nyilván azért, mert ebből lehet tanulni, hogy aztán jót lehessen csinálni) és tisztelem annyira a magát számomra szimpatikusan pozícionáló Häagen Dazs brandet, hogy felháborítónak és durván témához nem illőnek tartsam azt a kommunikációt, amit a WS választott.