érdekesztétika

reklámkritika, a szép és a jó felfedezése, a rossz leleplezése, reklám és kreatív elemzés, alázás. méltatás. vonal és kör.

témák

bbc (2) brit (4) carnation (4) coca cola (2) coke (2) cseh (2) dreher (2) foci (2) grafikusok (6) honlap (12) jwt (2) kampány (3) közigazgatás (5) lengyel (2) magyar (8) microsoft (2) ogilvy (2) reklámfilm (2) siemens (2) spanyol (2) tehetség (3) turizmus (3) tv (4) video (6) weber shandwick (2)

Utolsó kommentek

Rémes Veszprém

2008.07.07. 22:50 vonal

Geszti_Péter_szerint_jó

Sajnos Magyarországon nem feltétlenül okoz örömöt, és nem mindig kelt kíváncsiságot az emberben, amikor hall egy újabb "kreatív versenyről", valamint annak nyertes pályamunkájáról. Jobban tesszük, ha felkészülünk lélekben, mielőtt megtekintjük az ilyen "nyertes pályaműveket", az igénytelenség valamilyen érdekek alapján történő díjazása és a tehetség semmibevétele két alapvető bíráló szempontnak tűnnek mostanában.

A Veszprémi Turisztikai Egyesület közös óriásplakát kreatív tervpályázatot hirdetett (azt nem tudjuk, hogy hol és milyen körben, mert nem hallottunk róla). A nyertes munkával a szanalmas.hu portálon találkoztunk és a bevezetőben említett lelki készenléttel mit sem törődve megnéztük az eredményt, valamint összehasonlítottuk a többi beküldött munkákat. A győztes ezúttal is mellbevágó csalódást okozott. Ismét nagyot alkotott a szakma Geszti Péter zsűrielnök által megkoronázva, különböző bizottsági és egyesületi elnök egyéb tagokkal a zsűriben. Sikerült a legértéktelenebb, legigénytelenebb tréfás munkát kiválasztani a nagy nemzeti lazaság jegyében. Hiszen mostanában erről vagyunk híresek úgyis, nem?

Ami még sokkal gyomorforgatóbb, ahogy a nyertes előadta magát az index.veszprem interjújában: "Ahogy elolvastam, azonnal tudtam, hogy részt veszek a pályázaton és a következõ pillanatokban megszülettek pályamûveim alapgondolatai is. Node az ötlet egy dolog. A vizuális kidolgozás, a megvalósítás és az effektív munka az, ami sokszorosan több idõt és kreatív energiát igényel, mint meglelni az ideát. Nálam legalábbis így mûködik."

Vizuális kidolgozás? Nem tudni mire érti Ujhelyi-Kovács Sándor (a nyertes), ezen a pályamunkán az égvilágon semmi nincs kidolgozva, ez egy "poén", amit az ember a beadási határidő előtt fél órával összecsap, könyökével a barátait bökdösve, hogy ez mekkora tréfa lesz, ha még nyer is vele valamit. Dehát ez bejött Geszti Péternek, a nemzet kreatív megmondó emberének. Vagy már úgy belefásult a sok béna plakátba, hogy fáradtan rábökött a legszarabbra, hogy vegye már észre magát mindenki ezekkel a pályázatokkal.

Természetesen a kreatív munka (ha valaki tényleg komolyan vette a pályázatot), sehol nincs értékelve, csak a tréfás, és a koncepcióhoz és mondanivalóhoz egyáltalán nem illő megközelítés. A nyertes, önmaga elmondása szerint "vizuális kommunikáció"-val foglalkozik, elolvasni is fárasztó volt, hogy mennyi mindenhez ért szerinte, mintha egész életében arra várt volna, hogy ezt a pályázatot megnyerje, megismertesse a közönséggel a sokoldalúságát, és végre bediktálhassa egy interjúban a díjait.

kör szerint: a Veszprém oldalán betekintést nyerünk egy nyílt pályázat néhány munkájába. Miert nem engedik meg, hogy az összes tervet megnézzük? Nyílt pályázat? Valószínűleg azzal nyilvánvalóbb lenne, hogy egy óriási szarra költik a veszprémiek pénzét. Mindenesetre már ez a kis ízelítő is egyértelművé teszi, hogy a nyertes pályamunka nem emelkedett ki a mezőnyből, inkább mögötte maradt az oldalon publikált valamennyi pályaműnek. Molnár Melinda és Törő Péter (különdíj) munkái következetesen visznek végig két koncepciót. Veszprém éjszaka. Fennkölt és élettelen. Szép photoshop munkák, de sötét, és ijesztő mindkettő. Baukó Krisztina (különdíj) rengetegett dolgozott az anyagán, szép is lett, Baukó egyszer kiváló mesekönyv illusztrátor lehet. Szerintem ezek közül neki kellett volna nyernie, karakteres, egyedi, figyelemfelkeltő. A Graphisto Kft. terve inkább valami szoftver-reklámra emlékeztet, kifejezetten a szövegre bízták a plakátot, összességében nem szép, inkább átlagos (tipo). Végül Tóth Avanti és Társai (különdíj) tervei a legkevesbé sem merészek, szintén középszerűek. Vegyes tipo, nem kimondottan eredeti ötlet. De az utóbbi kettő még messze áll attól, amit igazi hulladéknak nevezhetünk, amelyre most térnék rá, ez pedig a nyertes pályamű. Négy barom szín (vörös, kék, zöld, narancs) amelyek ütik egymást, de még "pop"nak sem lehet nevezni őket, ahhoz ezek pancserszínek. 5 ikon fehérrel, és egy rohadásos betű, ami nekem a pusztulást, esetleg a város lerombolását sugallja. Esetleg maga az üzenet hullik így szét. Veszprém Vár. Mire vár? Miért nem halad előre? Jaaa, hogy vár! Mint a királyi vár. Vagy engem vár? Ezzel egy országút mellől nem vesznek rá. A háttér egy felhős ég, a win98-nál bejött már (gondolta az alkotó), bár az korántsem volt ilyen fedett, kilátástalan. És a két főalak - nem veszprémi lévén nem feltétlenül kell ismernem ezt a szobrot - nem juttatja eszembe a várost. Így pedig, hogy az államalapító meg a neje zöld kerettel, sárga vektor-napszemüvegben állnak, Gizella V jelet formál az ujjaival főként nem mond nekem semmit, egyébként úgy láttam, más fórumokon is főleg ezt sérelmezték. A zsűri szerint pedig: Az érdekesség kedvéért egyébként a pályázó elkészítette a szemüveg nélküli változatot is, amelyen így István és Gizella szomorú tekintettel nyugtázta, hogy az utókor csak tiszteletreméltó szobornak tekinti Őket, és nem akar jelképes közösséget vállalni ember mivoltukkal. Biztosak lehetünk benne, hogy ha aktív kortársaink lennének, István és Gizella zsebében is mobil telefon lapulna, nyakukban digitális kamera lógna... Vajon miért éppen egy napszemüveg zavarna minket abban, hogy tisztelettel gondoljunk rájuk?

Tisztelettel gondolnék rájuk, ha nem zavarna a grafikai környezet és a béna ötlet.

Milyen szakmai zsűri az, amely a jóízlést és az ötletességet figyelmen kívül hagyja és egy átlagos, igénytelen, semmilyen plakátot fogad el nyertesként?

Összességében úgy látom, hogy ezek a munkák annyira vegyesek, hogy nem ártott volna egy pontos pályázati kiírást készíteni, célcsoport meghatározással (ez egyébként csak fiataloknak szól a mondjuk 40 fölöttiek teljes kizárásával?), és akkor utólag sem kéne a zsűrinek mentegetőznie, hogy miert egy igénytelen pályázó/pályázat nyert.

7 komment

Címkék: geszti péter arc veszprém

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesztetika.blog.hu/api/trackback/id/tr9557996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kör 2008.07.08. 17:19:11

Na, hál' Isten! Köszönjük, vissza már nem szívjuk.

vonal 2008.07.08. 18:55:25

Egyre kínosabban alakul a sztori. Most már ízlésháborúról beszélnek meg gerilla kampányról. A sok magyar gerilla kampány most már alább hagyhatna. Pszt, lehet, hogy a kormanyszovivo.hu is csak egy gerilla kampány volt?

Winston007 2008.07.12. 12:57:13

Nem a kormanyszovivo.hu egy gorilla ami otromban rault a piacra. Es most mindenki ki van borulva:)

Azt is erdemes megnezni, hogy mennyire elkeseredetten probalnak a varosok mindenfele arculatot kitalalni, meg akar Budapest es az orszag is. Ehhez kepest az ember bekapcsolja a CNN-t es nagyon izleses, korrekt orszagimazs kampanyok mennek. Mi miert nem tudunk kitalalni valamit?

vonal 2008.07.14. 23:17:18

mert nem kreatívak :)
a helyzetet persze tovább rontják az ország megmondó emberei, akik kiölik mindenkiből a kreatívitás iránti igényt.

Winston007 2008.07.15. 10:16:57

Kosz vonal. Hulye kerdesre, hulye valasz:) De mit ertesz kioles alatt? Azalatt , hogy nem kreativak azt erted, hogy a magyar szakma sem kreativ?

lila 2008.07.17. 11:44:01

Ez a plakát csúnya. Dilettáns munka.

süti beállítások módosítása