érdekesztétika

reklámkritika, a szép és a jó felfedezése, a rossz leleplezése, reklám és kreatív elemzés, alázás. méltatás. vonal és kör.

témák

bbc (2) brit (4) carnation (4) coca cola (2) coke (2) cseh (2) dreher (2) foci (2) grafikusok (6) honlap (12) jwt (2) kampány (3) közigazgatás (5) lengyel (2) magyar (8) microsoft (2) ogilvy (2) reklámfilm (2) siemens (2) spanyol (2) tehetség (3) turizmus (3) tv (4) video (6) weber shandwick (2)

Utolsó kommentek

Nőkre szabva

2008.05.13. 11:48 vonal

A korrektség kedvéért: a mai elemzés ötletét Berényi Konrád online marketing blogjának egyik kommentjéből merítettem. A Nők Lapja Café új designjáról van szó, amelyet bírált a kedves kommentelő. Meglepő (vagy mégsem?), hogy megint ennyire amatőr kinézetet sikerült összehoznia egy népszerű portálnak.

Az oldal gyakorlatilag első pillantásra úgy néz ki, mintha a különböző tartalmi boxokat belerakták volna egy random generátorba és kidobta volna ezt a végerdeményt, mérettől és típustól független elrendezést eredményezve. Értelmetlenül hosszú nyitóoldal egyre zagyvább és átláthatatlanabb tartalmak, a végén az ember megrázza magát, hogy mivaaan? most akkor horoszkóp vagy sztárok vagy babázzunk vagy nők lapja vagy nyereményjáték majd megint, majd megint. A színeket tekintve nem tudom, hogy miért ezt a barnásvöröset választották (ja, vagy ez esetleg kávéészín?) a káosszal vegyítve, mikor inkább letisztult hatást, nagy betűket, kevés, de élénk színt lett volna érdemes beletenni. Egyébként a semmitmondó stockfotókról is le lehet szokni, a képek áráért ma már egész jó fotósok kifizethetőek.

Az NLC fórum, amelyre felhasználói panaszkodnak valóban elég vegyes érzéseket kelt. A fejléc itt már olyan frucsán fest, mintha valamilyen technikai hiba miatt megduplázódott volna, de aztán észrevehetjük, hogy ezek más és más menüpontok. Tényleg muszáj volt mind a 22 főmenüpontot kitenni? A színek szerinti téma szeparálás megint az óvodás felhasználókat veszi célba, de az egész annyira régies elavult látványt áraszt magából, mintha visszaállították volna nosztalgiából az oldal indulásakor használt első design elemeket.


Ha már bírálunk adjunk pozitív és követésre érdemes példát is, ilyen a Yahoo Shine portálja.

Kontrasztos, nagy betűs, jól áttekinthető, tiszta, egyszerű. A sötétmályva szín adja az arculatot és a karaktert. Érdekesség, hogy az almenük háromoszloposak, valamint, hogy az alcímek kisbetűvel (tehát nem nagybetűvel, a megszokott tengerentúli tipográfiával ellentétben) jelennek meg. A címek mérete óriásinak tűnik a szöveg méretével összehasonlítva, de valójában egyrészt ez ad egy áttekinthető tagoltságot az oldalnak, másrészt ugyanezt teremtik meg a nagy fehér területek. (Ilyenkor vicces arra gondolni, hogy a leggyakorikbb ügyfélkifogások egyike: "sok az üres tér, ami kihasználatlan".) Az Shine portálját jellemzi még a nagyon egyszerű kezelhetőség, nincsenek fülek, nincs túl bonyolított szerkezet, az oldal alján pedig mind a 9 főmenü éppen aktuális friss híre jelenik meg. A képek egytől egyig jó minőségűek, gondosan válogatottnak tűnnek. A rovatoldalakon a felső három ajánló (editor's picks) után gyakorlatilag a jól bevált blogszerkezetet használták fel, amely szerkezeti egyszerűsége miatt egyáltalán nem hat zavaróan. Összefoglalva, egy kellemes megjelenésű, szép portál nőknek szánva, amelyet az ember azonnal betesz a kedvencei közé.

15 komment · 1 trackback

Címkék: yahoo sanoma honlap shine nlc női portál

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesztetika.blog.hu/api/trackback/id/tr45466231

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: webdesign antwerp 2018.02.23. 09:09:57

Kerékpár bolt - Kerékpár turizmus - Kerékpár bolt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeseri 2008.05.14. 10:55:30

Haatt... tudod a hatalmas kulonbseg a ket portal kozott, az oldalakat latogatok informatikai felkeszultsege es tartalmi igenyei.

Ha magyarorszag egyik jelentos online tartalom szolgaltatoja igy hataroz egy oldal szerkezetenek kialakitasarol, akkor amogott tobb van mint hirtelen dontes. Sajnos a noi portalokat latogato felhasznalok donto tobbsege kepetelen egyszeru bongeszovel kapcsolatos feladatok megoldasara. Nem ismeri a konyvjelzok fogalmat, keptelen egy oldalt uj ablakban megnyitni. Nehezen navigal.

Ezert ha mindent kiteszel a nyito oldalra akkor onnan kiindulva es oda konnyen visszatalalva iranyithatod az olvasott tartalmakat.

Ha kinyitsz egy story-t, akkor azt latod,hogy a sok-sok informacio omlesztve, egymas mellett, nagy kepekkel kap helyet. Miert? Mert az ezt olvaso felhasznalok csoportja egyszeruen ezt szereti, sajnos.

Sok szines kep, keves szoveg, mert a figyelem nehezen lekotheto.

A megallapitasaidban szerintem alapvetoen igazad van.. Csak ne felejtsd el, hogy a celkozonsege mi a termeknek. Es kritikuskent belekotni olyan szubjektiv dolgokba, hogy ronda a fejlecnek a szine... ohh... kerlek.

vonal 2008.05.14. 13:07:59

Nemeseri:
a két portál közötti látogatók tartalmi igényei között nem értem milyen hatalmas különbségre gondolsz, de nézzük meg.

Shine:
divat+szépség, egészséges élet, szórakozás, mama, szerelem+szex, munka+pénz, étel, otthon, horoszkóp, nap kérdése (pl. mit kaptál vagy adtál anyák napjára?, mi van a a sminktáskádban?)
kiemelt hírek: sztár anyukák és gyerekeik, otthon stb. receptek: kevés zsírral grillen stb.

Nők Lapja Cafe:
horoszkóp, vásárlás, képeslap, játék, sztárok, babázzunk, szex-szerelem, életmód, utazás, gasztro

ezek után nem tudom folytassam-e további érvekkel..

A Shine-t pont azért hoztuk fel példának, mert ugyanazt a témát és igényt (nagy betűk, nagy képek) hozza ill. elégíti ki, mint az NLC, csak egy a különbség a Shine áttekinthető (sokkal egyszerűbb a kezelése, mint az NLC-nek) és jól néz ki az NLC pedig zavaros, kaotikus és elnézést ha szubjektív: nem néz ki jól.

A felhasználók valószínüleg jobban szeretnék, ha átláthatóbb lenne, ehhez ki kéne próbálni egyszer (rábízni rendes designerre és hagyni kell gondolkodni és dolgozni) és meglátják mit szólnak utána a felhasználók.

nemeseri 2008.05.14. 14:26:33

Most, hogy megneztem a shine-t kicsit jobban, el kell ismernem, hogy tartalmilag es a cikkek jellegeben is sok hasonlosag van ket oldal kozott.

Az nlc stilusa bulvarosabb, es a grafikai elemekkel jobban kifejezi a brandet. A shine-on csupan egy logo utal arra, hogy hol vagy. Nem azt mondom, hogy a shine megoldasa rosszabb, csupan az a velemenyem, hogy nlc markasabban fejezi ki azt, hogy melyik oldalon vagy.

Ha az index redesignra gondolsz, akkor emlekezhetsz, hogy egy sokkal letisztultabb design meg egy hirportalon is mekkora felmordulast keltett. Gondolj bele, hogy egy feher hatteru oldal milyen fogadtatasban reszesult volna itt, ahol a forumozok legnagyobb orome a sok villogo gif beszurasa, az nlc-s bogrek gyujtese es a forum szineinek heti valtogatasa a hangulatuk szerint. A legnagyobb reklamacio a szinek miatt volt igy is.. tulsagosan halvanynak iteltek a userek, illetve nem eleg kuckosnak :) (ez alapjan: www.nlcafe.hu/forum/?fid=441&topicid=185196 )...

Az oldal designja szerintem amugy megszokhato, szines es harsanynak terveztek, ilyen lett.

A shine felepitese pedig egeszen egyedulalloan jol megtervezett, de kulonleges felepitese miatt, sajnos nem vagyok benne biztos, hogy a magyar netezo kozonseg ezen retege kepes lenne befogadni, illetve erdemes lenne vallalni a velejaro kockazatot. Majd talan 3-4 ev mulva, amikor az itthoni netes kultura feler ehhez.

Szerinted most kepes lenne?

vonal 2008.05.14. 15:43:24

Elgondolkodtató, amit írsz. Olvastam az index designváltás körüli nagy felhördülést, de talán az is elmondható, hogy minden előremutató változást kétkedéssel és ellenállással fogad a közönség.
Viszont nem hiszem, hogy az Index ettől pl. veszített volna az olvasóközönségéből, sőt. Ezt a portál üzemeltetőinek a "bátorsága" határozza meg, hogy a népakaratot követi, vagy elémegy és "utat mutat". Mi a fejlődés mellett voksolunk mind a kinézetet mind funkciókat tekintve.

Egyébként a testreszabhatóságot (mindenki olyan színben lássa, ahogy tetszik neki) is jól meg lehet oldani. Az NLC grafikai stílusa lehetne sokkal professzionálisabb, ha már ilyen látogatott. A színessel és a harsánnyal semmi baj nincs, az NLC designja azonban nem ilyen, hanem kaotikus. A női felhasználók egyébként szerintem tudják értékelni a csillogást és Shine-hoz hasonló letisztultságot. Nem látok ebben túl nagy kockázatot az a baj, hogy kevesen merik vállalni a minőségi designt, bizonyos tévképzeteket tartanak szem előtt: "ne legyenek nagy üres helyek", színekkel legyen a tartalom szeparálva (ha minden oldalt más színnel jelzünk azt úgysem lehet megjegyezni), mert úgy jobban áttekinthető, az látható, ami pirossal ki van emelve - ezek mind nem igazak és pont ugyanolyan tévútra visz, mint az, hogy "szerintünk mi kell népnek". És ez többek között az oka annak, hogy silány a magyar weboldalak minősége.

nagyurhajo · http://www.bigspaceship.com/ 2008.05.14. 16:37:49

Ha kozbeszolhatok, nekem az a meglatasom hogy a net alapjaban veve egy technologiai medium, tehat folyamatosan fejlodni, kutatni kell uj iranyokat. Egyhelyben toporgassal nem sokat er el a Nok Lapja Cafe. Es oriasi hiba a hazai piac igenytelenseget alapul venni, ezzel a latogatot lenezni. Mivel pont ezen okok miatt nem talalni rendes designert (kontarok es megbizhatatlanok tisztelet a kivetelnek) ott all a hatalmas Vilag ahol rengeteg tehetseges es ertelmes szakember van. Ezt a vilagot hozza kozelebb az EU is.

Egymas kozottszolva az igenytelenseget maga az anyuka: Sanoma oldala legalizalja, es a Nok Lapja Cafe mostohatestverei is szembantoan ugyanazt a szin es/vagy szerkezeti kaoszt hordozzak anyajegykent testukon. www.maximanet.hu , www.storyonline.hu , www.sikk.hu , www.cosmopolitan.hu . Es a kreativitas az gyokerestul kiirtva. Nehez szakma, ne csinalja akinek nem megy. Udv, mindenkinek!

nemeseri 2008.05.14. 18:15:22

A megujulast, technikai fejlodest valoban nem befolyasolhatna a batorsag hianya egy internetes ujsagban. Viszont itt egy multirol beszelunk, ahol egy bator dontest nem ket ember, hanem egy tucat hoz. Eppen ezert nem juthat at egy ilyen bator atalakitas ezen a rendszeren. (Persze az lenne a jo ha atjutna, dehat ez ugy tunik meg nem megy..)

Ezert tisztelem az index-et, mert keresztul tudtak vinni az elkepzeleseiket a megvalositasig.

Az ismetlodes a szerkezet es a szineket nezve szerintem egyaltalan nem veletlen. Valoszinuleg felmeresek miatt lettek ezek az oldalak ilyenek. Ha megnezed a ceg tobbi oldalat, akkor lathatod, hogy kepesek visszafogott szinvilagot kepviselni (pl. fn.hu, marieclaire.hu). Ha kinyitod a story-t, vagy a bestet, vagy a cosmo-t akkor ugyanez koszont vissza rad, csak offline.

Na jo be is fejezem az elmelkedest, mert en is ugy gondolom hogy van mit fejlodnie ezeknek az oldalaknak szerkezetileg, ugy ahogy a felhasznaloknak is a befogado oldalon. Viszont a magyar mezonyben egyaltalan nem talalom design szempontjabol rossznak az nlcafe-t.

@Nagyurhajo
Egyebkent szivesen megneznek olyan _magyar_ noi portalt / bulvar oldalt, ahol jobb szerkezet es design van mint az altalad emlitetteken. A velvetet ismerem, kerlek ezen kivul irj nehanyat. Mert kivancsi vok... :)

@vonal
Bocsanat az offert itt a vegen.

vonal 2008.05.14. 18:49:17

Az indexben szerintem van egy ilyen rebellis irány, így szerintem ez a bátorság annak a része is volt, ott kifejezetten az "akár bosszantó is legyen" újításokra hajaznak. Egyszer pl. volt egy olyan interjú Woody Allen-nel, amit direkt tréfásan feliratoztak, úgyhogy aki nem tudott rendesen angolul soha nem tudta meg, hogy mit is mondott W.A. abban az interjúban. Na ez is offtopic volt.

Igazad van abban, hogy a probléma a túl sok döntéshozó miatt van, de ez megint a rossz berögződések hibája, hogy mindenhol feltétlenül több ember kell, hogy döntsön ilyen kérdésekben. Talán az is az oka, hogy kevesen mernek egy személyben felelősséget vállalni a döntéseikért.

Ideális esetben ugye EGY jól kiválasztott felelősre van szükség. Olyan helyeken lehet színvonalat bármiben elérni, ahol van egy felelős és egyben döntéshozó ember, aki nyilván jó szakember is ja és nem mindenhez akar érteni. Ez már leírva is utópisztikusan hat, ezt belátom.

Nekem egyébként nem nagyon jut eszembe olyan magyar női portál, ami nagyon tetszene, de még gondolkodom :)

nagyurhajo · http://www.bigspaceship.com/ 2008.05.14. 19:16:03

Nos a marieclaire.hu az kellemes meglepetes, csak az a baj vele hogy nem a Marie Claire-nek valo. Szerintem inkabb valami kulturalis magazinnak tunik 5 evvel ezelottrol (pedig tavol alljon tole), a visszafogott szineivel, a vaskos betuivel. Az aktualis szam cimlapja elut az oldal kepebol. Klikkelj csak ra az elofizetesre, puccs!
www.mc.hu/termek.php?id=2368 ez az igazi meglepetes.
Visszaterve, hibas az online arculata pozicionalasa. Marie Claire olvaso nem erre az oldalra gondol szerintem amikor az ujsagjat online olvasna. az cimlaplista halmazbol all, nem jo fotos ajanlokbol. jo magyar cimlapi fotokat lasd: (cotcot.hu - design: pixelszabaszat) (www.borsa.hu jo szerkezet, nekem a szin es a logo nem tetszik...) Osszessegeben, nem csabito.
A FigyeloNet ugy latom egy unnepelt weboldal (ev honlapja+ superbrand hahaha), valoszinuleg jo szerkesztoseggel, de atlagosnal lehelettel jobb magyar, de nemzetkozi mercevel gyenge megjelenessel. ossze-vissza ugral az ember szeme azt se tudja mit kattintson. furcsa ajanlo-szelessegek, miert valasszak 5 oszlopnyi tartalom kozott. inkabb bezar.
Osszessegeben elmondanam ujra hogy mit szerettem volna mondani. Nem a letezo magyar portalokrol (igazad van, nem tudok jot mondani, de a ezek sem azok) kellene mintat vennie a Nok Lapjanak, masoljon inkabb jot. Ennel mar csak az lenne jobb, ha nem olyannal csinaltatnak az uj oldalukat aki az itthoni mocsarba ul nyakig (sok a tul okos es a tul ugyes), hanem friss szemuekkel. Ezernyi van. (lasd. internet)

nemeseri 2008.05.14. 21:46:23

A ket belinkelt oldal tenyleg nagyon friss es jo designal rendelkezik! Tetszik :)

nagyurhajo · http://www.bigspaceship.com/ 2008.05.14. 22:45:57

most latom, - sajnos vagy sem - mind a ket pelda (cot-cot, borsa)[origo]- kozeli ceg. kerem, senki ne vonjon le kovetkezteteseket ebbol. kosz, udv.

SueSue · http://twitter.com/Sue__sue 2008.05.15. 13:48:18

sziasztok, szuper az oldal, nagyon tetszik.

csak egy kis megerősítés:
Vonal igazad van, a mostani káosz a köbön, a régit sokszor látogattam ,de a mostani zagyva, vérszegény

vonal 2008.05.15. 17:44:24

Sue Sue köszönjük.

Zsuzsanna · http://webdesigner.blog.hu/2008/04/09/borsa_webdesign_redesign 2008.05.19. 10:56:31

Egy rövid szösszenetem, miért lett olyan az új borsa, amilyen. A többiről nem tudok nyilatkozni, de nekünk is nagyon sok szempontot kellett figyelembe venni, és még így is lehetett volna sokkalta jobb... Kötött kezek.

vonal 2008.05.24. 20:00:54

Kedves Zsuzsanna, köszönjük a véleményt, érdekes és tanulságos.

Más, de a témához kapcsolódva:
A www.nana.hu női portál is megemlítendő úgy látom, de komolyan szabályozni kéne, hogy milyen kinézetű bannerek mehetnek fel sajátnak tekintett portálokra. Tudom, hogy megélhetési forrás, de az ilyen bannerek sokszor több kárt okoznak (látogató elriasztása), mint amennyi bevételt.

nokepviselo 2008.05.25. 14:45:36

még van ez is: www.tusarok.org